1. Hjem Brother
  2. Blogg
  3. Innovasjon
  4. 2022
  5. Hvordan har covid-19 påvirket teknologiinvesteringer innen detaljhandelen?
En grafikk viser en detaljhandelsdistribusjonsscene med animerte personer som inspiserer og frakter pakker fra en lagerproduksjonslinje sammen med en lastebil og kart over verden.

Hvordan har covid-19 påvirket teknologiinvesteringer innen detaljhandelen?

Detaljhandelen har vært gjennom en enorm endring i løpet av de siste 24 månedene, med en pandemi som har revolusjonert måten detaljhandlere over hele Europa driver virksomhet og samhandler med kundene sine på.

Detaljhandelen har vært gjennom en enorm endring i løpet av de siste 24 månedene, med en pandemi som har revolusjonert måten detaljhandlere over hele Europa driver virksomhet og samhandler med kundene sine på. 

De ble tvunget til å tilby flere kontantløse transaksjoner og håndtere behovene knyttet både til den enorme økningen i netthandel og forstyrrelser i forsyningskjeden. 
Teknologi har vært den store drivkraften som har gjort detaljhandlere i stand til å tilpasse seg, skape vekst og overgå konkurrentene. 

I vår studie med beslutningstakere innen detaljhandelen i hele Europa, utført i samarbeid med markedsundersøkelsesfirmaet Savanta, kom det frem at tre fjerdedeler av detaljhandlerne fremskyndet innføringen av ny teknologi på grunn av pandemien. 

Nesten halvparten sa at investering i mer teknologi er høyt prioritert i de neste fem årene. Og vi vet at det er tre viktige fokusområder som disse virksomhetene over hele Europa er opptatt av. 

Her ser vi på noe av denne teknologien.

1.    Omdefinere ordreoppfyllelse og logistikk

Pålitelig og nøyaktig dokumentasjon er avgjørende gjennom hele forsyningskjeden, fra merking på lageret til slitesterke pakke- og fraktetiketter. Flere detaljhandlere vurderer allsidige multifunksjonsmaskiner for å kunne skanne og skrive ut tydelige lageretiketter og kvitteringer, noe som kan bidra til mer effektiv og nøyaktig håndtering og raskere ordreoppfyllelse. 

Lagerstyringssystemer gir flere detaljhandlere full synlighet over lagerbeholdningen, enten det er i butikken, på lageret eller under forsendelse. Det gir større mulighet til å spore ordrer og returer og bedre oversikt over operasjoner, noe som sikrer en best mulig utnyttelse av plass og arbeidskraft. 

Disse suppleres av lagerstyringssystemer, som omfatter sanntidsvurdering, varsling ved lavt lagernivå og automatiserte kjøpsordrer – for å sikre maksimal plassutnyttelse og opprettholdt lagernivå – og automatisk plukking, der det brukes mobile roboter for å sikre nøyaktighet og kontinuerlig drift. 

2.    Skape nye opplevelser i butikken

Den fysiske handlingen har ikke forsvunnet, den har bare endret rolle. Forbrukerne ønsker å ha det like enkelt som det er på nett, og samtidig få opplevelser de ikke får der.

For å få til dette må de fysiske butikkene ha teknologien på plass og være beredt for detaljhandelens fremtid. Detaljhandlere investerer i interaktive prøverom, med 3D-bildeteknologi og utvidet virkelighet, slik at det blir enklere og raskere for kundene å prøve før de kjøper. Berøringsskjermer gir de handlende enkel tilgang til profilene sine i butikken, og de kan koble seg til online-kanalene sine for å få en mer personlig opplevelse. 

Og flere detaljhandlere benytter seg nå også av data for å kontakte handlende i nærheten. Ved å innhente informasjon fra for eksempel smartklokker og treningssporingsenheter kan de nå dem med tilpassede tilbud og markedsføringsmeldinger. 

Disse smidige opplevelsene finner veien til betalinger i butikk. Amazon og Aldi har begge prøvd ut en butikkløsning der kundene kan sjekke inn med smarttelefonen sin, slik at de belastes automatisk for varer de tar ut. De trenger dermed ikke å gå gjennom kassen, noe som betyr at vi kan være på vei mot et kontantløst samfunn.

3.    Skape en bedre digital kundereise

Merkevarer undersøker nye apper og visualiseringsmuligheter for å kunne skape interaktive prøverom både på nett og i butikk, slik at kundene kan prøve et antrekk virtuelt, eller se hvordan et møbel vil ta seg ut hjemme hos dem.

Verktøy for digital sporing kan innhente data på hvert trinn av kundereisen. Det gjør det mulig å danne seg et detaljert bilde av hvordan de handlende opptrer på nettet, og gir innsikt som detaljhandlerne kan bruke for å gi mer målrettet markedsføring på nett.

Og ved å bygge intelligent automatisering inn i løsningen kan detaljhandlere samle informasjon hver gang kunden samhandler med merkevaren deres. Informasjonen er dermed lett tilgjengelig for kundeservicepersonell. Detaljhandelteknologi kan i tillegg gi anbefalinger om tiltak basert på dataene.  

Et nærmere innblikk i teknologi detaljhandelen bør investere i

Virksomheter i bransjen har mye å ta tak i, og vi vet at detaljhandelteknologi kommer til å spille en stadig viktigere rolle når det gjelder hvordan de skal tilpasse driften.

Vi ønsker derfor å forstå hva detaljhandlerne opplever og planlegger. I vår seneste rapport ser vi nærmere på hvilken innvirkning pandemien har hatt på dem, hvilken teknologi de har investert i, hvordan de bruker denne teknologien, og hva de planlegger å innføre i fremtiden. 

For å komplettere vår studie med beslutningstakere i bransjen intervjuet vi et profilert panel av detaljhandeleksperter fra hele Europa for å høre deres historier om hvordan virksomhetene deres har håndtert dette.

Les vår nyeste rapport om bransjen og hør om hva som er viktig for dine kollegaer:

Les vår nyeste rapport om revolusjon i detaljhandelen

Finn ut hvilken detaljhandelløsning som er best egnet for virksomheten din

*Studie med 169 beslutningstakere innen detaljhandelen i hele Vest-Europa, gjennomført i juni 2021. 

 

Mer fra Innovasjon

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen