Vaateliikkeen naistyöntekijä tulostaa Brotherin tulostimella

Fremtiden for detaljhandel: gjenoppfinne butikkvinduet etter covid

I covid-19-pandemien falt BNP-verdien i eurosonen til etterkrigstidens laveste nivå – og detaljhandelen var en av bransjene som ble hardest rammet.

 

Med en sterk økning i netthandel og et skifte mot at folk handlet lokalt fordi stadig flere arbeidet hjemmefra, var det de tradisjonelle forhandlerne i sentrum som tok den verste støyten.

Når det nå lettes på restriksjonene og samfunnet gjenåpner, undersøker vi hvordan detaljlandskapet har endret seg – og ser på fire måter forhandlere kan tilpasse seg fremtiden på.

Hvem ligger best an til å få detaljhandelen på fote igjen?

Da pandemibølgen skylte over Europa, raste antall besøkende i fysiske butikker. 40 % av forbrukerne i Frankrike, Danmark, Tyskland, Finland, Norge, Sverige og Storbritannia besøkte fysiske butikker sjeldnere1.

Etter hvert som det ble lettet på nedstenging og restriksjoner, har butikkformater med store uteområder som gjør sosial avstand enklere, blitt populære blant handlende1. Butikkparker har slått særlig godt an i Spania og Tyskland, der antallet besøkende til spesialiserte butikkparker er nesten helt tilbake på nivået før pandemien.1

Men sentrumsbutikkene har vært senere med å reagere. En nylig undersøkelse viser at handlegater som Oxford Street i London, Champs-Élysées i Paris, Gran Vía i Madrid, Rue Neuve i Brussel, Via del Corso i Roma og Kurfürstendamm i Berlin i perioden mellom mars 2020 og mars 2021 alle opplevde en betydelig nedgang i kundebesøket.2

Har den dramatiske økningen i netthandel kommet for å bli? 

I Europa eksploderte veksten i e-handel ved toppen av den første smittebølgen.3 Det viste seg, interessant nok, at det var forbrukerne i land som var hardest rammet av koronapandemien, som Spania, Belgia og Italia, som handlet mer på nett i 2020; mens økningen i netthandel ikke var like stor i de nordiske landene, der det var mindre omfattende nedstenginger.4

Når du sammenligner veksttakten i e-handel med den fysiske handelen, er tallenes tale klar, og det selv om den fysiske handelen tar seg opp. Veksten i e-handel er 7,6 ganger høyere enn fysisk handel i Frankrike, 11,2 ganger høyere i Spania, 12,2 ganger høyere i Nederland og 16,2 ganger høyere i Italia.3

Spørsmålet er da ikke OM folk fortsetter å handle på nett, men hvor ofte de kjøper, hvor mye de bruker, og hvordan de nye handlevanene deres påvirker kjøpene deres i fysiske butikker. 

En kvittering skrives ut på en mobil Brother RJ etikett- og kvitteringsskriver som bæres på kroppen til en butikkassistent i en klesbutikk.

Hvordan kan forhandlere forberede seg for fremtiden?

I et detaljlandskap i endring er det åpenbart at detaljhandlere må tenke annerledes for å skape en mer engasjerende kundeopplevelse. Her er fire måter forhandlere kan forberede seg på fremtiden for detaljhandel.

 

•    Koble klikk til butikk

Gjør butikker om til minidistribusjonssentre der kundene bestiller på nett og enten henter i butikken eller sørger for umiddelbar levering. 34 % av forhandlerne kunne melde om inntektsøkning etter å ha lansert en klikk-og-hent-tjeneste.5 Forhandlere kan også ekspedere ordrer med varer de har på lager og deretter distribuere dem ved hjelp av lokale leveransetjenester.

 

•    Benytt kontantløs handel

Under strenge covid-restriksjoner ble de handlende mer og mer vant med raskere, berøringsfrie betalingsalternativer som de regner som tryggere og mer hygieniske. Smarte forhandlere utforsker alternativer som gir kundene mulighet til å betale med den metoden de ønsker – enten det er med kort, telefon eller til og med kroppsnær teknologi som smartklokker.

•    Innta en etisk tilnærming

Forhandlere som viste at de hadde sosial bevissthet under pandemien, får flere kunder når livet går tilbake til normalen. 62 % av forbrukerne sier at etiske faktorer som å gi medarbeiderne rettferdig lønn, bidra i samfunnet eller ta miljøhensyn, er blitt viktigere for dem som følge av pandemien. Denne følelsen er sterkest blant handlende i alderen 18–34, der 64 % sier at de gjerne gjør det lille ekstra for å handle hos virksomheter som viser sosialt ansvar.6

 

•    Vær sosial

De fleste sosiale plattformer har sluttet seg til «sosial handel»-muligheten. Facebook, Instagram og Snapchat har allerede lansert e-handelsfunksjoner, og TikTok tester e-handelsfunksjoner i Europa.7 Men du må se ut som om du er en del av det hele. Suksessen innen «sosial handel» ligger i å få tak i forbrukere med innhold som appellerer til dem. Det betyr at til og med salgsinnhold må målrettes mot brukernes interesser og passe inn i estetikken til plattformen det vises i.

 
 
Til syvende og sist er det vanskelig å forutse detaljhandelens fremtid, nå når e-handelen har vokst så raskt at de gamle reglene ikke gjelder lenger.
 
Vi vet bare at det nye handlevinduet er der kunden til enhver tid retter oppmerksomheten sin. Og muligheten til å fange den oppmerksomheten og gripe den forbigående muligheten, blir nøkkelen til den nye detaljhandelverdenen.
 
Hvis du vil vite mer om hvordan Brother hjelper forhandlere med å oppnå økt effektivitet, bli bedre til å holde på kundene og opprettholde fortjenestemarginer, ta en titt på vårt brede utvalg av løsninger for detaljhandelen.
 
 

Kilder:

1. https://pdf.euro.savills.co.uk/portugal/spotlight-european-retail-sep-20.pdf

2. mytraffic.io/en/european-high-streets-120-ranking-en

3.. nielseniq.com: "Europe’s next step in e-commerce growth" - June 2021

4.. www.statista.com: "E-commerce increase due to coronavirus in Europe by country 2020" - April 2021

5. etaileurope.wbresearch.com/blog/state-click-collect-2020-strategy

6. retailtimes.co.uk/socially-conscious-convenience-driven-retailers-set-to-win-post-pandemic-new-research-reveals/

7.retail-insight-network.com/features/is-social-media-ecommerce-on-the-rise-industry-experts-respond/


Mer fra Innovasjon

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen