1. Hjem Brother
  2. Business Solutions
  3. Ressurssenter
  4. Blogg
  5. Innovasjon
  6. 2022
  7. Selvbetjeningskasser: nøkkelen til en bedre kundeopplevelse innen detaljhandelen
En ansatt i en butikk fester en strekkodeetikett for skanning av kjøp på en hyllekant.

Selvbetjeningskasser: nøkkelen til en bedre kundeopplevelse innen detaljhandelen

For å forbedre kundeopplevelsen – og effektiviteten – benytter detaljhandelen i stadig større grad ny teknologi. Her ser vi nærmere på hvordan teknologi for selvbetjening og selvskanning endrer måten vi handler på.


Men hva er det som utløser endringen i detaljhandelen? Det hele handler om kundeopplevelse. Noe av det verste butikkunder vet, er overfylte butikker og lange ventetider på å bli betjent.1 Nesten en tredjedel sier at de irriterer seg over lange køer – og over en tredjedel av disse var ikke villige til å stå i mer enn fem minutter i kø.2

Tiden er inne for selvbetjeningskasser

Detaljhandlere over hele Europa er i gang med en rask oppskalering av antallet selvbetjeningskasser i butikkene sine3. 36 % av detaljhandlerne sier at de planlegger å investere i maskin- og programvare for selvbetjening,4 og ifølge prognosene kommer det europeiske markedet for selvbetjeningskasser til å oppleve en samlet årlig vekst på 13 % frem til 2026.5

Økt bevissthet og positiv respons fra forbrukerne er viktige faktorer som bidrar til innføringen av disse systemene. I tillegg foretrekker forbrukerne i stadig større grad kortbaserte betalinger og andre kontant- og kontaktløse metoder, og løsningene med selvbetjening passer perfekt til denne komforttankegangen.5

Men skal selvbetjeningskasser kunne spare kundene for tid, må de også fungere på en smidig måte.  Det betyr at alle produkter må være enkle å skanne, noe som krever tydelige strekkoder, intuitive berøringsskjermer og lett tilgjengelig hjelp fra personale hvis det oppstår problemer. 

Enklere håndtering av uinnpakkede varer i selvbetjeningskassene

Kunder som kjøper produkter i løsvekt, for eksempel frukt og grønt, skal enkelt kunne merke produktene når de plukker dem ut, og for å garantere problemfri skanning ved selvbetjeningskassen skal de kunne feste tydelige strekkodeetiketter på varene sine.

Samtidig har produkter som er pakket i butikken, for eksempel brød, ost eller delikatessevarer, ofte ikke en flat overflate, noe som kan gjøre det vanskelig nok å lese strekkoder som er skrevet ut i butikken. Hvis strekkodene ikke er tydelige nok, øker sannsynligheten for feilmeldinger ved kassen og behov for hjelp fra personalet, noe som igjen påvirker kundeopplevelsen.

I tillegg har vi EU-regler for merking av matvarer. Det skal sikre at forbrukerne får grundig informasjon om innhold og sammensetning av matvarene de kjøper. Visse importerte produkter kan derfor måtte merkes på nytt for å overholde de gjeldende reglene. Fordi tydelig merking er nøkkelen til å forstå hva som er i maten vi kjøper, er det viktig at disse produktene merkes på en måte som gjør at informasjonen – og strekkoden – alltid er lett å lese. 
 
En kvinnelig ansatt ved en bakeributikk står med armene foldet og ser mot kameraet. En Brother etikettskriver er i bakgrunnen.

Sikre at selvskanning fungerer for kundene dine

Et annet skritt mot bedre kundeopplevelse har vært innføringen av butikksystemer som gir kundene mulighet til å skanne varer med en håndholdt skanner etter hvert som de tar varene ut av hyllen.

Med inspirasjon fra Amazon Go-butikkenes konsept der man plukker det man skal ha og går ut av butikken, ønsker detaljhandlerne å tilby friksjonsfri handling med selvskanning via smarttelefon, og dermed en tilsvarende kundeopplevelse til en brøkdel av kostnaden.

Med slike systemer for selvskanning kan kundene pakke varene rett ned i posene sine når de handler, uten å måtte ta dem ut og pakke dem på nytt igjen etter å ha vært gjennom kassen. Og fordi betalingen kan skje direkte fra kundens konto via en app på smarttelefonen, slipper de også å stå i kø for å betale i kassen.  Dette er et konsept som brer om seg. 57 % av alle detaljhandlere forteller at kundene foretrekker å bruke en app på smarttelefonen i stedet for skannerne i butikken.6

Detaljhandlere ser også en økende tendens til at kundene innhenter informasjon som hjelper dem med å ta informerte valg om produktene de kjøper. Kundene kan nå få informasjon rett på mobilskjermen sin, ved å skanne strekkodene på produktene i butikken.6 Men for at opplysningene skal være korrekte, er det viktig at strekkodeetikettene butikken skriver ut selv, er både solide og tydelige.

Fordi det er så enkelt for kunden – og fordi informasjonen er så lett å levere – tilbyr 60 % av detaljhandlerne allerede selvskanning eller planlegger å innføre det om kort tid. 6

Kundeopplevelsen ved selvskanning er ikke bedre enn kvaliteten på etikettene dine

Det er åpenbart at løsninger for selvskanning er noe som kommer til å bli vanlig i fremtidens detaljhandel. Men i hvilken grad løsninger for selvbetjening og selvskanning skal lykkes, er avhengig av hvor raskt og pålitelig kundene kan skanne varene sine og håndtere betalingen.

Ethvert system for selvskanning er til syvende og sist ikke bedre enn kvaliteten på strekkodene det skal skanne.

Når du skal velge en etikettskriver for varer i løsvekt eller hyllekanter, anbefaler vi at du velger en som gir tydelige og klebefrie etiketter. 

Brother sin serie av hardtarbeidende, robuste mobile skrivere er beregnet for daglig bruk i de travleste butikkmiljøer – og gir deg mulighet til å lage de klare og tydelige strekkodene kundene dine trenger for fullt ut å benytte seg av muligheten for selvbetjening eller selvskanning.

Les mer om hvordan Brother har hjulpet en rekke forskjellige detaljhandlere med alle slags utfordringer. Se våre løsninger for detaljhandelen.


Kilder:


1.    https://www.express.co.uk/life-style/life/1465226/shoppers-queue-only-five-minutes
2.    https://www.dssmith.com/packaging/about/media/news-press-releases/2021/7/the-birth-of-fusion-shopper
3.    https://www.ccv.eu/en/2021/consumers-take-the-lead-with-self-service/
4.    https://www.digimarc.com/blogs/AI-Self-Checkout-Big-for-European-Retailers
5.    https://www.kbvresearch.com/europe-self-checkout-systems-market/
6.    https://www.scandit.com/blog/european-retailers-recognize-its-time-to-scan-go/


Mer fra Innovasjon

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen