1. Hjem Brother
  2. Business Solutions
  3. Ressurssenter
  4. Blogg
  5. Innovasjon
  6. 2019
  7. Fremtidens kontor: kundeopplevelse og skreddersydde løsninger
Toimiston tulevaisuus

Fremtidens kontor: kundeopplevelse og skreddersydde løsninger

Teknologiske fremskritt, utviklingen av våre egne jobbroller og kontorkonfigurasjon har lett for å dominere når vi tenker på fremtidens arbeidsplass, men effekten som tilkoblet teknologi vil ha på kundeopplevelsen, vil være intet mindre enn revolusjonerende.

Tegnene på denne utviklingen er allerede tydelige. Tilnærmingen mellom skyteknologi og prediktiv teknologi fører til rask, feilfri, skreddersydd kundeservice, noe som skaper enorme vekstmuligheter for visjonære bedrifter.

Frigjøring med AI-basert teknologi


AI (kunstig intelligens) vil snart danne grunnlaget for en rekke typer ny teknologi som vil spare tid og gjøre oss mer produktive på jobb.

•    Frigjøring
Virtuelle assistenter vil dynamisk håndtere kalendere, bestille møterom og fylle ut utgiftsskjemaer. Dette vil revolusjonere arbeidshverdagen vår og kan være en realitet allerede i 20251.

•    Prediktiv og interaktiv assistanse 
Oppgaver som skriving vil gå langt raskere når prediktiv tasting beveger seg fra smarttelefoner og over til kontorteknologi, og talegjenkjenning blir stadig bedre.

•    Maskinlæring
Med intelligent programvare vil systemer kunne skrive svar på e-post fra kunder, og ved hjelp av teknologi vil de ansatte kunne få påminnelser om kundenes preferanser. Dette vil bli mulig gjennom integrasjon med annen kontorteknologi som inngår i det virtualiserte økosystemet på jobb.

•   Selvpåfylling

Smarte multifunksjonsskrivere kan allerede bestille blekk selv når de er i ferd med å gå tomme, men bruken og konfigurasjonen vil øke betydelig i nærmeste fremtid. Dette skyldes den raske overgangen til kontraktsbaserte metoder for kjøp av IT- og utskriftstjenester.  

Alt dette vil spare tid, flytte medarbeiderne lenger opp i verdikjeden og frigjøre ressurser, slik at medarbeiderne kan fokusere på å yte best mulig kundeservice.

Fremtidens kontor - et bildet som viser kundeopplevelsen med positive vurderingsstjerner og smilende ansikter blir valgt via en klar berøringsskjermvegg

AI – grunnlaget for mer skreddersydde brukeropplevelser


Stadig kraftigere dataalgoritmer med tilgang til stadig større mengder data vil føre til at systemene lærer seg våre individuelle preferanser. I denne utviklingen vil effektiv ordrehåndtering erstattes av en fase der teknologien forutser behovene våre.

Kunder kan forvente svært responsive tjenester, etter hvert som stadig flere enheter inngår i tingenes internett (IoT) og tilfører mer detaljerte data. Det er viktig å huske på at tjenestene ikke vil bli fullstendig sømløse før alt i boligene og livene våre er tilkoblet.

Smarte kjøleskap kan for eksempel registrere at vi er tomme for melk, og bestille mer. Disse kjøleskapene vil imidlertid ikke forstå at vi er på ferie, at vi heller vil ha energibarer enn frokostblanding, eller hvilke andre ting de skal sette på handlelisten, med mindre teknologiene som styrer livene våre, er fullstendig sammenkoblet.

Her vil interaktiv teknologi som Alexa, noe næringslivet allerede har tatt i bruk, bli stadig mer utbredt. Slike enheter vil sammenstille informasjon fra andre tilkoblede kilder hjemme eller på kontoret, for eksempel e-postsystemer og kalendere. I tillegg vil programvare som allerede har lært seg våre innkjøpspreferanser, f.eks. pris, hastighet, næringsverdi og miljøfordeler, kunne konsolidere våre ukentlige behov i en bestilling som bruker prediktiv teknologi for å minimere svinn.

På kontoret vil skrivere med funksjoner for biometrisk pull-utskrift kjenne til de enkelte medarbeidernes preferanser. Ved å eliminere tidkrevende og kompliserte enheter vil man frigjøre tid de ansatte kan bruke til å tilføre nytteverdi og forbedre kundeopplevelsen.

 

Merkenes økende betydning

Samtidig som tilkoblede teknologier vil gjøre bedrifter i stand til å yte enda bedre service, medfører denne utviklingen også risiko.

Teknologi som automatisk foretar gjentakende bestillinger for oss privat eller på jobb, vil til syvende og sist fjerne oss fra kjøpsbeslutningene. Det innebærer at det lettvinte ved løsningen vil gjøre det mindre fristende å veksle mellom produkter, tjenester eller merker med mindre vi er direkte misfornøyde.

Dette gjør at merkeoppfatning, merkeverdi og etikk blir svært viktig. I nær fremtid vil konflikter medføre enda større risiko for bedrifter, siden det vil bli veldig enkelt for forbrukere å blokkere dem fra fremtidige bestillinger.

Men hvis teknologien brukes riktig, kan den hjelpe bedrifter med å danne seg et nøyaktig bilde av driften og leveringskjedene ved å flagge manglende data, unøyaktigheter og bekymringer, samtidig som den styrker kundeservicen med stadig bedre algoritme-optimaliserte prosesser.

Én ting er sikkert: Ubegrensede muligheter til å leve opp til merkeverdiene våre og overgå kundenes forventninger er like rundt hjørnet.

 

1 Quocirca Print 2025 Report (www.print2025.com)

Mer fra Innovasjon

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen