1. Hjem Brother
  2. Business Solutions
  3. Ressurssenter
  4. Blogg
  5. Innovasjon
  6. 2020
  7. Hvilken farge passer best på en forretningslogo?
Läppäri ja muita työvälineitä

Hvilken farge passer best på en forretningslogo?

Det er sant som det blir sagt – førsteinntrykket teller, og i forretningslivet er en logo det første og mest formende elementet potensielle kunder ser av varemerket ditt.
Farger påvirker følelsene våre, og logoer er i stand til både å trekke folk til et varemerke og å støte dem bort.

 

Så hvordan bestemmer du hvilken farge forretningslogoen din skal ha?

Svaret er at ingen farge passer for alle, det hele er avhengig av virksomheten din og kundene dine.

I anledning av International Colour Day den 21. mars gir Brother noen nyttige tips som kan gjøre det enklere å ta denne viktige beslutningen.

 

Sort

Ikke overraskende er svart en av de mest populære logofargene og det trygge valget for selskaper som ønsker et tradisjonelt uttrykk.

En enkel svart logo får varemerket ditt til å fremstå som tidløst, eksklusivt og til og med mystisk.

Fordi svart er sorgens farge, unngås den vanligvis av merkevarer som tilbyr helse-, baby- og familieprodukter.  


Blått

Blått er en av de mest populære fargene på logoer, og i Brother er vi stolte over at denne fargen representerer varemerket vårt. Fargen gir uttrykk for ro, modenhet, logikk, ærlighet og intelligens.

Satser du på en blå logo, må den skille seg ut fra mengden for at virksomheten din skal bli lagt merke til, rett og slett fordi fargen er så populær. For å få varemerket ditt til å skille seg ut fra konkurrentene, kan du legge til en tagline. Brother bruker for eksempel mottoet «At your side».

En blå logo bør unngås hvis du er i næringsmiddelbransjen. Blått er uvanlig i mat og lite apetittvekkende – ingen ønsker å spise en tallerken med blå mat.

 

 

Rødt

Rødt er en kontroversiell farge, fordi den gir blandede assosiasjoner til både lidenskap og sinne. Som logo kan den imidlertid være virkningsfull, tydelig, moderne og leken.

En vitenskapelig teori går ut på at mennesker ser rødt bedre enn andre farger, fordi fargen bakover i historien hjalp oss med å finne frukt som vokser på trær.

Fargens slagkraft gjør at noen av verdens mest gjenkjennelige varemerker, som Coca-Cola og Netflix, bruker rødt i logoen sin. Ved å la en rød logo få følge av hvitt, svart eller gult, kan effekten forsterkes.


Grønt

Grønt er en allsidig farge som kan fungere for mange varemerker, i og med at den er beroligende, pålitelig og trygg.  

Fargen assosieres vanligvis med varemerker som tilbyr organiske, naturlige og økologiske produkter.

Fordi grønt er et symbol på vekst og nytt liv, brukes denne fargen av ambisiøse og suksessfulle selskaper som Starbucks, Android, Heineken og Land Rover.

 

 

Brunt

Brunt er en naturlig farge med noen av de samme assosiasjonene som grønt, og den forbindes gjerne med organiske og miljøvennlige produkter. Nærmere bestemt passer fargen best for selskaper innen friluftsliv og selskaper som selger naturlig brune produkter, som kaffe og sjokolade.

Brune logoer gir vanligvis et mer maskulint inntrykk, får varemerket ditt til å virke røffere og skaper et særegent og håndlaget inntrykk.

Det fungerer gjerne ikke like bra for fritids-, finans- og IT-virksomheter.


Oransje

Oransje er en energisk og leken farge. Den er ikke så ofte å finne på logoer for store selskaper eller for varemerker som er eksklusive, feminine eller seriøse.

Oransje brukes ofte for varemerker som tilbyr lønnsomhet med rimelig kvalitet, og fungerer godt for selskaper innen reiseliv, for eksempel easyJet.

I mange asiatiske land gir fargen assosiasjoner til religion, særlig buddhisme og hinduisme.

 

 

Gult

For en virksomhet gir det gode vibber å ha en gul logo. Den utstråler solskinn, glede og trøst og brukes i større grad av varemerker innen lek og moro enn den brukes av store selskaper.

Fargen kan også gjenspeile sult og brukes av populære matvarekjeder som McDonalds og Subway. Barn er gjerne mer tilbøyelige til å legge merke til primærfarger, så dette er ofte den foretrukne fargen når man henvender seg til den yngre generasjon.


Rosa

Rosa har tradisjonelt sett vært regnet som en feminin farge. I de siste årene har den beveget seg bort fra det stereotype og blitt en mye mer kjønnsnøytral farge, ikke minst på grunn av fremveksten av «millennial pink».

Rosa logoer er morsomme, varmende og får folk til å minnes barndommen. Siden rosa ikke er et populært valg for logoer, er den en god farge å velge. Den får logoen din til å skille seg ut i mengden.

I Japan er rosa en tradisjonell vårfarge, fordi den matcher de blomstrende kirsebærtrærne. Fargen står også for ungdom og god helse.

 

Finn ut hvordan du kan få førsteinntrykk til å telle ved å gi farger liv i virksomheten din, med vår serie av fargeblekkskrivere for virksomheter.

 

Mer fra Innovasjon

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen