1. Hjem
  2. Blogg
  3. Innovation blog
  4. 2019
  5. Tenk nytt og bli ledende eller forsvinn
Muuta konseptia

Tenk nytt og bli ledende eller forsvinn

  • 3 Minutters lesning

Organisasjonsteoretiker, bedriftsøkonom og forfatter, Eddie Obeng gav oss sine synspunkter på innovasjon, Brothers 110 år lange historie og selskapets fremtid, da han var gjesteforeleser ved et partner-arrangement organisert av skriver- og teknologispesialisten.

Still deg selv et enkelt spørsmål; når du kjøper en boremaskin, kjøper du boremaskinen eller hullet?

Virkeligheten er at dagens kunder ikke er så interessert i selve produktet, men hva produktet kan gjøre for dem. Det handler i bunn og grunn om et ordentlig og nøyaktig hull – ikke om boremaskinen eller boret. Så ja, dagens kunder vil ha dingser og utstyr som kan gjøre jobben og gjøre den bra, men de vil i tillegg at maskinen skal gjøre mer – være mer.

Jo flere funksjoner og egenskaper utstyret har – desto bedre. Vi befinner oss altså godt plantet i en kultur der multifunksjon og MFC står i sentrum. Og det er gode nyheter for et foretak som Brother. Brother har levert multifunksjonsskrivere i over 20 år, med både blekk og laserteknologi.

Men både markedet og konkurransen er i endring. Hvis du selger boremaskiner kun med det formål å gjennomføre en handel og ikke er opptatt av hvordan du kan fortsette å tilfredsstille kundene dine i fremtiden, eller tenker på hvordan du kan gi dem enda mer verdi, ja da går du glipp av store muligheter. Hvis du ikke søker å inngå et kontraktsforhold med kundene, vil konkurrentene dine fort kunne stjele markedsandeler.

Å lytte er derfor alfa og omega. Det gjelder særlig for originalutstyrsprodusenter som Brother og deres teknikere i Japan. Det er foretakets forskning og utvikling som skaper fremtidens produkter – i dag. De er nødt til å vite hvilke vanvittige, fantastiske og fremtidsrettede egenskaper kundene etterspør, eller bare drømmer om, for å kunne tenke nytt og i riktig retning.

For Brother er imidlertid ikke innovasjon noe nytt. Foretaket har i årenes løp levert hårtørrere, mikroovner og symaskiner til markedet i tillegg til skrivemaskiner, skrivere, merkemaskiner og etikettskrivere. Brother er ikke redd for å tenke utenfor boksen. Foretakets siste innovasjoner inkluderer en lasermerker som graverer inn bilder på plast og metall, og en brenselcelle som drives av ren hydrogen.

Kombiner Brothers løfte til kundene ‘At your side’ og det banebrytende forsknings- og utviklingsarbeidet i Japan, og du får et selskap som bygger videre på erfaringene fra mer enn et århundre med innovasjon for å skape fremtiden.

Hvordan vil utskrifttjenestene se ut i fremtiden? Konseptet å skape et produkt som ser bra ut, gir en god brukeropplevelse og har et budskap vil alltid være der, men jeg tror vi vil se en endring i utskriftsmedium. Vil det være flatt? Vil det være fleksibelt? Det blir spennende å se hvordan vi vil håndtere dokumenter i fremtiden.

Bedrifter som kun ser det de er på jakt etter klarer ikke å tenke nytt. Bedrifter som ikke tar seg tid til å se hva som er nytt vil simpelthen ikke utvikle seg, de vil aldri bli bransjeledende – de vil trolig mislykkes og forsvinne.

Hvis vi tenker på boremaskinen igjen – vil fremtidens kvalitetsbevisste kunder være på jakt etter en boremaskin som kan lage huller uten å lage lyd? Mitt motto? Kunden som ber deg om å gjøre det umulige er den du skal høre på – det er der fremtiden ligger.

Mer fra Innovation

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen