Ihmisiä kävelemässä selkä kuvaan päin ja kahdella on sinivalkoinen sateenvarjo auki.

Med aktiviteter knyttet til samfunnsansvar og veldedighet setter Brother «At your side»-mottoet ut i praksis

For oss i Brother er det viktig å bygge opp partnerskap med samfunnene vi er en del av. Vi har hundrevis av aktiviteter knyttet til samfunnsansvar (CSR) i Europa, og den stadig økende listen over tiltak understreker vår forpliktelse om å ta samfunnsansvar i landene der vi driver virksomhet. 


De europeiske kontorene våre bidrar i en rekke partnerskap som skaper en forskjell for tusenvis av mennesker, fra å redde regnskogen til å samle inn penger til kreftforskning, og her presenterer vi noen av dem.

Samarbeid for en kjøligere klode


Brother er utrolig stolt av det langvarige partnerskapet med den prisbelønte veldedige organisasjonen Cool Earth. Siden 2008 har vi støttet denne ideelle organisasjonen som samarbeider med urbefolkning i hele verden om å stoppe ødeleggelsen av regnskog. 

Cool Earth gir lokale landsbybeboere den støtten de trenger til å skaffe seg en inntekt av skogen uten å kutte den ned. Ved hjelp av Brother har Cool Earth reddet 70 000 hektar regnskog – med kapasitet til å lagre over 37 millioner tonn karbondioksid – og bevarer dermed så vel et stort biologisk mangfold som skogen og hjemmene til landsbybeboerne.

Brother sine europeiske kontorer bidrar ved å samle inn og resirkulere kundenes brukte blekkpatroner og tonerkassetter, noe som gir viktig finansiering til vårt Cool Earth Eco-Rewards initiativ. 

 

Investering i fremtiden for grønn energi


Transport står for rundt en femtedel av de globale CO2-utslippene. Det er behov for grunnleggende endringer, og ingeniører over hele verden prøver å finne måter å utnytte alternative energikilder på. 

I 2021 ble Brother i Belgia sponsor for Agoria Solar Team, et team av engasjerte ingeniørstudenter fra KU Leuven som har fremstilt en solcellebil som kalles BluePoint Atlas.

Ved hjelp av partnerne i teamet ble bilen testet i «Solar Challenge Morocco» – et femdagers løp på 2500 km mot åtte andre solcelledrevne biler gjennom Sahara og Atlas-fjellene – med mål om ikke bare å vinne, men også om å endre folks innstilling til fremtidige muligheter for mobilitet med lavt CO2-forbruk. 

Støtte til dyr i skogen


Brother i Polen støtter Sowi Dwór Ośrodek Rehabilitacji Dzikich Zwierząt (Sowi Dwór rehabiliteringssenter for ville dyr) i Jarocin. Hovedformålet med senteret er å gi god pleie til ville dyr som har blitt syke eller skadet, og gjøre dem klare til å vende tilbake til et liv i det fri igjen. 

Fordi dyrelivet i naturen påvirkes negativt av menneskelig aktivitet, håper Brother å kunne redde flere liv ved å bidra med en livsviktig kuvøse for smådyr. Kuvøsen har automatisk styring av temperatur og fuktighet og tilkoblingsmulighet for oksygen og forstøver. 
 

Hjelper unge mennesker med å forbedre sine ferdigheter


I Storbritannia har Brother donert 2000 pund til Duke of Edinburgh Award-ordningens Greater Manchester-team. DofE-programmet hjelper unge mennesker med å utvikle praktiske ferdigheter og selvrespekt. Greater Manchester-teamet oppfordret sponsorer i hver av de ti bydelene i regionen til å hjelpe minst 100 unge personer. 

Prosjektet var svært vellykket. Over en tredel av de 6335 ungdommene som deltok i opplegget, kom fra utfordrende bakgrunnsforhold. Sammen bidro de med imponerende 83 655 timer frivillig hjelp til samfunnsprosjekter. 2255 frivillige fikk diplom, 370 ledere fullførte virtuell opplæring og 223 oppnådde gullnivå.



Syv kontorarbeidere trener med armstrekk i denne scenen om personalets velvære

Arbeid for å gi folk bedre helse og velvære


Brother i Frankrike er særlig engasjert i arbeidet for bedre helse og velferd i lokalsamfunnet.

De støtter «A chacun son Everest» («Alle har sitt eget Everest») – en veldedig organisasjon som bidrar til at barn med leukemi eller andre krefttyper samt kvinner i bedring etter brystkreft får tilbake selvtilliten og livsgleden. De bidrar også til «Parrains par Mille» – som gir sårbare barn og familier emosjonell støtte og utdanning – og «Si on rêvait» (Hvis vi drømte), som hjelper syke barn med å komme tilbake til et normalt liv med skole og aktiviteter. 

Gjennom sitt engasjement i det franske parasportforbundets pågående innsamling av plastkorker for «Les bouchons de l'Espoir», samler Brother inn midler for å gi funksjonshemmede utstyret de trenger til daglige aktiviteter og toppidrett. 

Deltakelse i kampen mot kreft i hele verden


Brother støtter den globale kampen mot kreft ved å delta i veldedighetsarrangementer over hele verden. Vårt initiativ, som vi har kalt «The Golden Ring Project», inspirerer ikke bare medarbeiderne til å delta i innsamlinger, men skaper også en følelse av enighet og et felles formål i globalt perspektiv. 

I Storbritannia deltok et lag i løpene på 5 og 10 kilometer i Heaton Park for å samle inn penger til Macmillan Cancer Support. I Frankrike samles medarbeiderne i Brother årlig for å delta i løp organisert av Odyssea, en veldedig organisasjon som finansierer forskning om og forebygging av brystkreft. 

I Norge støtter Brother GoldenChild – en veldedig organisasjon som arbeider med å skape oppmerksomhet rundt barnekreft, og å samle inn midler til kreftforskning og velferdstiltak for kreftrammede barn. 

I 2020 mottok Brother – som takk for sitt mangeårige arbeid for å spre kunnskap om kreft – Japan Cancer Society Award, som tildeles organisasjoner som har gjort seg bemerket innen arbeidet med å spre kunnskap om og forebygge kreft.


Og i 2021 deltok Brother International Europe-teamet i det globale veldedighetsarrangementet «Relay For Life», der teamene byttes om å gå i etapper på totalt 24 timer for å samle inn penger til sine nasjonale kreftforskningsfond. 

Tiltakene som er omtalt her, utgjør bare en liten del av de veldedige aktivitetene som Brother støtter. De mange partnerskapene våre i ulike samfunn er svært varierte og gjenspeiler personligheten til de ulike kontorene våre i Europa – og vi er virkelig stolte over engasjementet, kreativiteten og empatien medarbeiderne våre viser til støtte for alle disse gode sakene.  

Finn ut mer om hvordan Brother tar samfunnsansvar her. For mer informasjon last ned vår infografikk som viser Brother sin historie med Cool Earth.

 

 

Mer fra Miljø

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen