1. Hjem Brother
  2. Business Solutions
  3. Ressurssenter
  4. Blogg
  5. Miljø
  6. 2022
  7. Fremtidig bærekraft gjennom siste leveranseetappe
En leveringssjåfør i transport- og logistikkbransjen sitter i førerhuset på varebilen sin og gjennomgår en utskrevet sjekkliste.

Slik oppnår du en bærekraftig siste leveranseetappe for virksomheten din

Den siste etappen – som er etappen fra lagerhyllen til døren din – har lenge vært den mest kostbare delen av leveranseprosessen for en pakke. 


Nå som kundevanene har endret seg for alltid – netthandel forventes å ta nesten 30 prosent av hele detaljmarkedet i Storbritannia1 i 2022, og netthandelen i andre europeiske land, med Tyskland i spissen, nærmer seg nå 20 prosent av det totale detaljmarkedet1 – er det enda viktigere for detaljhandlere og logistikkpartnerne deres å optimalisere kostnadene i den siste etappen hvis de skal klare å opprettholde konkurransekraften.

Og det handler ikke bare om kostnader. Storbritannia og Europa setter nå en kurs der netto nullutslipp lovfestes, med ambisiøse mål om å redusere CO2-utslippene, blant annet ved å fjerne bensin- og dieseldrevne biler fra veiene. Bærekraft gjennom hele kjeden kommer til å bli avgjørende, ikke minst i den siste etappen. 

Kundene viser klart overfor detaljhandlere at bærekraft er noe som er viktig også for dem. En undersøkelse blant 5000 moteforbrukere i Frankrike, Tyskland, USA, Storbritannia og Kina viste at 60 prosent ønsker å ha bedre innsikt i produksjonsprosessen som innkjøpene deres har vært gjennom2.

De samme kundene vil være svært strenge mot detaljhandlere som ikke oppfyller forventningene deres til service og fleksible leveringsalternativer. En europeisk studie viste at 63 prosent av netthandelkundene i Storbritannia forlater handlekurven hvis leveringsalternativene ikke oppfyller behovene deres, mens tyske handlende er mest uvillige til å betale for nettleveranser3. Dette er tøffe og kostbare utfordringer som det ikke er lett å håndtere for verken detaljhandler eller leveransetjeneste. I Europa er det imidlertid mye å vinne for dem som klarer å overgå konkurrentene. For detaljhandlerne som klarer å tilby de riktige leveransealternativene, øker kundelojaliteten betydelig. De fleste handlende i Storbritannia (91 %), Frankrike (87 %) og Tyskland (83 %) besøker favorittnettstedet sitt først når de handler på nett.

Kostnadseffektivitet via en komplett strategi


Detaljhandlere og logistikkpartnerne deres kan bidra til en bærekraftig siste etappe med lavere kostnader ved å se på den som en del av det større bildet: Ved å formulere en integrert, komplett strategi for all logistikk, der kostnadseffektiviteten for hele leveranseprosessen er optimalisert.

Hvordan ser så en integrert, komplett pakkeleveranse ut?

 

Finn det riktige stedet for lageret ditt


Det er hard konkurranse mellom lagerinvestorer og -eiere i storbyområdene. Altfor mange jakter på altfor få steder, og leieprisene skyter dermed i været4. Motivasjonen bak det hele er raske og bærekraftige leveranser. Stedene må ha en fysisk nærhet til forbrukerne, som helst vil ha levering i dag, ikke i morgen (og helst den neste timen). Når byplanleggerne innfører lavutslippssoner og miljøsoner over hele Europa, må leveranseselskapene bruke elbiler eller andre transportalternativer med lave utslipp for å betjene kundene. Mopeder og sykler er på full fart tilbake på gatene i europeiske hovedstader for å oppfylle kravene til rask netthandel. 

Lagre er ikke lenger bare store haller ved motorveien. Stasjonene for sluttsortering og levering plasseres nå mye nærmere bomiljøene. Innovative detaljhandlere gjør om større butikker til klikk-og-hent-sentre med et såkalt «micro-fulfilment»-konsept, en økende trend for å oppnå superrask levering (særlig innen dagligvarer).

 

Ingen flere kostbare feilplukkinger på lagere


Automatiserte plukkesystemer og WMS-programvare (Warehouse Management System) gir økt bærekraft på den siste etappen, fordi de eliminerer feilplukkinger (og dermed kostbare feilleveranser) og er tilgjengelige døgnet rundt ved behov. I kombinasjon med avansert industriell utskriftsteknologi gjør QR- og strekkoder det mulig å lagre og sortere store datavolumer og spore pakker gjennom hele forløpet fra innlevering, lagring, bufferlager og utlevering, etter behov. Klare, tydelige etiketter sikrer at korrekte adresser både legges inn og leses av på riktig måte, hver gang.
 
En leveringssjåfør i transport- og logistikkbransjen leverer en pakke til en bolig.

Synlighet gjennom hele prosessen


De stadig mer vanlige sporingsappene er til nytte for alle parter og er en ypperlig ressurs for leveranseselskapene. Kundene vet alltid hvor pakken deres er – og hvis de ikke er på plass for å motta den, blir det enklere også for leverandøren å vite dette på forhånd. Sjåførene får kortere kjøretid, forgjeves turer reduseres, og programvaren optimaliserer rutene automatisk for å kutte drivstofforbruk og utslipp. Oversikt over transportflåten i sanntid – nå også ved hjelp av kunstig intelligens (AI) – gjør det enklere for de transportansvarlige å ta beslutninger både om pågående og senere transporter, ved å oppdatere ruter og planer i sanntid. Tydelig merking og synlighet ved skanning av strekkoder og QR-koder er viktig i denne dataprosessen – etiketter som er uleselige eller uriktig plassert fører til tap av dyrebare data og tid, for ikke å nevne den negative opplevelsen det gir kunden når produkter kommer på avveie eller forsinkes unødig.

Mindre emballasje, lavere kostnader


Kunder krever resirkulerbar emballasje som kan returneres – ja, fordi de bryr seg om fremtiden og miljøet, men også ut fra et praktisk perspektiv i det daglige, fordi de selv er presset til ikke å overfylle sine egne søppeldunker, i en verden av stadig flere pakker og færre, mer kostbare renovasjonsordninger. Automatiserte pakke- og eskesystemer gir mulighet for optimale pakkestørrelser, og unødvendige tomrom unngås. Dette har positiv innvirkning på både fraktkostnader og pakkekapasitet per budbil.

Enn så lenge må risikoen for kostbare returer tas med i beregningen. I tillegg må prosessen gjøres enkel for kunden, både med tanke på emballasje og merking. Faktisk mente 61 prosent av kundene at en returetikett var den viktigste delen av detaljhandlerens returpolicy.5 

 

Veien videre: Samarbeid med pålitelige partnere

 

For å bli tilpasningsdyktige nok må beslutningstakere innen detaljhandelen se på samspillet mellom hvert aspekt av leveranseprosessen med et helhetlig blikk. En flaskehals i lagerprosessen kan gi kostbare forstyrrelser i den siste leveranseetappen. Vinnerne samarbeider med pålitelige teknologipartnere i hvert ledd av pakkeleveransen, der de får de spesialistverktøyene de trenger for å kunne tilby den nødvendige påliteligheten og synligheten – i tillegg til uvurderlige data.

 

 

Kilder:

1 https://www.statista.com/statistics/286384/internet-share-of-retail-sales-monthly-in-the-united-kingdom-uk/
2 https://images.rbis-go.averydennison.com/Web/AveryDennisonCorporation/%7B4e8d8ddd-2a91-4eb8-baa0-0a5712b9dd9f%7D_digital-consumer-behaviour.pdf?elqTrack=true
3 https://www.bearingpoint.com/en-gb/our-success/insights/fine-tune-your-delivery-propositions/
4 https://www.colliers.com/en-gb/research#sort=%40datez32xpublished%20descending
5 https://www.sendcloud.co.uk/whitepapers/ecommerce-delivery-compass-2021/

Mer fra Miljø

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen