Hyväntekeväisyyttä tehdään monin tavoin

Vårt engasjement innen veldedighet strekker seg fra å bekjempe kreft til å finansiere utdanning

Partnerskap har stor betydning for Brother og er helt i tråd med vårt forretningsmotto «At your side». Vi har hundrevis av tiltak på gang over hele Europa.

 

Vår stadig større innsats innen veldedighet er unik for hvert enkelt land. Tiltakene omfatter alt fra å gi blod til å skaffe penger til kreftforskning, men felles for dem alle er at de gir lokalsamfunnet en rekke fordeler.

I forbindelse med den internasjonale veldedighetsdagen den 5. september ser vi nærmere på noen av partnerskapene kontorene våre i Europa engasjerer seg i, partnerskap som sørger for bedre levevilkår for folk i det aktuelle landet.

 

1.    Stafettløp over hele verden

Som et ledd i Brothers årlige internasjonale Golden Ring-prosjekt – deltar lokale kontorer i stafettløp til inntekt for kreftsaken.

I fjor var over 4 000 ansatte fra 20 Brother-kontorer over hele verden involvert. Som et ledd i dette tiltaket deltok 23 ansatte fra Brother Frankrike i den 17. Odyssea Paris og skaffet viktige midler til støtte for Gustave Roussy (et ledende kreftforskningsinstitutt). Midlene gikk til arbeidet med å utvikle tilpassede behandlinger for brystkreft. Løpet hadde til sammen 37 500 deltakere og ga et resultat på hele 520 000 euro.

I år deltok ansatte fra Brothers europeiske hovedkontor i et 24-timers stafettløp, der deltakerne byttet på å gå og løpe hele dagen og natten gjennom. Teamet registrerte nesten en halv million trinn og fikk inn over £ 4500, godt over målet på £ 2000. 

 

2.    Dråper som redder liv

90 % av alle som kan gi blod, gjør det ikke, ifølge Verdens helseorganisasjon. Brother Industries Slovakia og Brothers team i Tsjekkia gjør sitt for å håndtere dette problemet, ved å arrangere blodgiverdager for både ansatte og lokalbefolkningen. I samarbeid med et sykehus i Brno kunne teamet tilby velfortjente lotteripremier til blodgivere.

Brother Industries Slovakia har samarbeidet med Slovakias nasjonale blodgivertjeneste i 11 år. De fortsetter å arrangere 3 til 4 blodgiverkampanjer hvert år. Disse kampanjene kan innbringe opptil 14–24 liter blod per gang.

 

3.    Foreldreløse 

Brother sitt team i Russland gir penger til lokale barnehjem to ganger per år. Bidragene sørger for at barn har et trygt hjem og tilgang til hverdagens nødvendigheter.

Brother Russia samarbeider spesielt nært med Fond Vera, et fond for de uhelbredelig syke. De har sørget for utstyr til hospicer (blant annet pleieprodukter til sengeliggende og transportutstyr), i tillegg til Brother-produkter som skrivere og blekkpatroner. De lokale Brother-medarbeiderne har også engasjert seg som frivillige og sørger jevnlig for å samle inn husholdningsartikler, konditorvarer, snacks og donasjoner.

 

4.    Muligheter for universitetsgrad

Brother Irland er inne i sitt tredje år som sponsor for Dublin City University sitt opptaksprogram. De gir underprivilegerte ungdommer mulighet til å få en universitetsgrad uten kostnader.

 

5.    Sammen for en kulere verden

I over et tiår har Brother Europe støttet Cool Earth, en ideell organisasjon med base i Storbritannia som arbeider for å beskytte og bevare naturmiljøet i Amazonas.

Dette partnerskapet bevarer regnskogen, beskytter truede arter og gjør en betydelig innsats for å redusere CO2-nivåene.

Tiltaket omfatter også Brothers europeiske salgskontorer. De samler inn og resirkulerer brukte blekkpatroner og tonere, til støtte for «Cool Earth Eco-Rewards Initiative». Dette gir midler til aktiviteter som tar sikte på å hindre global oppvarming.

Cool Earth Direktør Matthew Owen og BIE Markeds direktør Luc Godard
Cool Earth Direktør, Matthew Owen og Brother International Europe Markedsirektør & CSR Offiser, Luc Godard

6.    Skape karrierer 

Brother Sveits har gått sammen med Welcome to School, en ideell organisasjon som hjelper unge flyktninger med å integrere seg i samfunnet sitt. Dette hjelper dem i sin tur med å komme seg inn i yrkeslivet.

Kontoret donerte en ny Brother-skriver og CHF 1 000. Dette gjorde det mulig å ansette flere lærere for 60 studenter og gi dem 10 ekstra timer per dag.

 

7.    Veldedighetsmål

Fotball er en av de mest populære idrettene i Europa, og det er derfor ingen overraskelse at den spiller en avgjørende rolle i mange CSR-tiltak.

Brother Italy støtter Playmore, en ideell organisasjon som sørger for idrettsanlegg og trening for å oppmuntre mennesker med funksjonshemminger til å delta i idretten. I 2018 dannet Brother-ansatte et lag som spilte mot guttenes fotballag i en fotballturnering.

Brother Industries UK sponser Wrexham Football Club og bidrar dermed til å holde klubben i gang, i og med at den har vært eid av supportere siden 2011. 

 

8.    Syferdigheter for fremtidige generasjoner

Brother Industrial Machine Handling i Tyskland har levert symaskiner til en lokal ungdomsskole som ikke hadde midler til å kjøpe utstyr av høy kvalitet. Skolen ønsket å holde et morsomt sykurs for å lære ungdom den viktige sykunsten. Med Brothers hjelp ble dette satt ut i livet.

 

9.    Perfekt harmoni

Brother International Europe og Brother UK er langtidsmedlemmer i Manchesters prestisjefylte Hallé Concerts Society. Orkesteret, som ble etablert i 1858, rangeres blant Storbritannias beste symfoniorkestre og kan se tilbake på en ærverdig historie med kritikerroste konserter over hele verden.

 

 

Dette er bare noen av de mange aktivitetene i Europa. Våre partnerskap innen veldedighet er enormt varierte og gjenspeiler personligheten til hvert enkelt av kontorene våre over hele kontinentet. Vi er svært stolte over engasjementet og kreativiteten kollegaene våre viser til støtte for så mange gode saker.

Sammen gjør vi «At your side» til så mye mer enn et motto.

 

Av Luc Godard, Director of European Marketing og CSR Officer, Brother International Europe.

Mer fra Miljø

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen