Lagt til handlekurv
  1. Hjem Brother
  2. Blogg
  3. Effektivitet
  4. 2021
  5. Slik gjør merking hybridarbeid mer effektivt
Mies tekee etätöitä kotonaan.

Slik kan merking hjelpe virksomheter med å gjøre hybridarbeid mer effektivt

Den moderne arbeidsplassen er under forandring og forventes å bli svært forskjellig fra det tradisjonelle kontoret. 

Etter den store økningen av mennesker som arbeider hjemmefra under covid-19 pandemien, har både arbeidstakere og arbeidsgivere innsett fordelene dette gir for både jobb, produktivitet og privatliv. Mange virksomheter planlegger nå å la sine ansatte fortsette å jobbe hjemmefra på bestemte dager.

Ifølge ny forskning kan opptil en tredjedel av arbeidstiden etter pandemien komme til å bli brukt ved å arbeide hjemmefra1, og hybridarbeid blir den nye normen2. Til tross for de åpenbare fordelene ved å arbeide hjemmefra, gir det også utfordringer for virksomheter og arbeidstakere. 

For virksomheter gjør en spredt arbeidsstyrke det vanskeligere å holde oversikt over utstyr, sikre forretningseiendom og gi arbeidstakerne hjelp i tekniske spørsmål når ting går galt. For arbeidstakere kan det være vanskelig å skape et fungerende arbeidsmiljø hjemme.

Etikettskrivere og merkemaskiner er allerede et viktig verktøy for mange arbeidstakere. Nå kan disse enhetene også hjelpe virksomheter med å navigere i logistikk- og IT-utfordringene som oppstår ved hjemmearbeid. Her er våre fire beste tips til hvordan merking kan brukes til å hjelpe arbeidstakerne med å opprettholde produktiviteten og gjøre det enklere for virksomheter å holde kontrollen over deres utstyr:

 

Få bedre oversikt med merking av utstyr

Etter hvert som arbeidsplassen utvikles og praktisk talt inntar folks hjem, blir mer kontorutstyr med inn i arbeidstakernes hjemmekontor enn noen gang før. Dette gjør det vanskeligere for virksomheter å holde oversikt over utstyr. Selv om IT-avdelingene i store konsernselskaper har brukt merkeutstyr i flere år, så har mange små virksomheter kanskje ikke hatt behov for dette, før nå.

Ved oppmerking av utstyr kan man skape en unik seriekode eller strekkode for alt kontorutstyr, uansett om det er en mus, lader, bærbar PC eller en kontorstol. Det betyr at virksomheter kan føre en logg over utstyret, noe som gir mer effektiv planlegging, enklere kontroll over beholdningen og en smidig prosess for IT-avdelingen, da utstyret raskt kan identifiseres.

Vedlikehold og oppdateringer av teknologi, f.eks. oppgradering av maskinvare, kan også logges ved hjelp av merking, noe som bidrar til å øke sikkerheten.

Bruk en merkemaskin som kan skrive ut merkelapper med strekkoder slik at du hurtig kan skanne merkelappen på utstyret, noe som gir betydelig mindre fare for menneskelige feil og en raskere prosess enn om serienummer skulle skrives inn manuelt. Hvis utstyret er utenfor kontoret og ikke kan skannes, kan et serienummer brukes til å identifisere enheten.

 

Merking av utstyr for å unngå tapte enheter

Hybridarbeid betyr også at flere flytter utstyr mellom hjemmet og kontoret, noe som gir økt fare for at verdifullt utstyr går tapt eller kommer bort underveis. Dette gir ikke bare økte kostnader for nytt utstyr for virksomheten, men medfører også en risiko for at arbeid går tapt, eller at konfidensielle data og dokumenter kommer i feil hender.  

Virksomheter kan redusere denne risikoen – og øke sjansene for å få utstyr tilbake – ved å merke utstyret tydelig med adressen og kontaktopplysningene til hovedkontoret. Dette gjør det enklere for personen som finner utstyret,
å returnere det.

Men dette er et problem som ikke nødvendigvis bare gjelder ved forflytning. Fordi stadig færre arbeidstakere har sin egen faste kontorplass, er det også en fare for at utstyr kan bli borte på kontoret. Merking av utstyr med arbeidstakernes navn eller ID-nummer kan bidra til å unngå dette.

 

En kvinnelig jobber fra hjemmekontoret. Hun organiserer arkivmappene sine som er merket med Brother merkelapper

Gi et profesjonelt inntrykk med utskrevne fraktetiketter

Hybridarbeid kombinert med den stadige økningen i e-handel kan bety at arbeidstakere sender flere forretningspakker og brev hjemmefra. 

For å sikre en samsvarende og strømlinjeformet merking som ser profesjonell ut, kan en trådløs etikettskriver for fraktetiketter brukes på hjemmekontoret. Med den kan medarbeiderne raskt lage tydelige etiketter – og dermed sikre at pakker blir levert til riktig tid og uten forsinkelse på grunn av utydelig merking. 

 

Organisering av hjemmekontoret

I fremtiden blir det sannsynligvis et krav for virksomheter å sikre at hjemmekontorene er egnet. Virksomheter kan være føre var og gå i gang med å legge til rette for bedre organisering av arbeidsområder allerede nå. 

Arbeid hjemmefra betyr mer utstyr, flere kabler og mer papirarbeid hjemme. Virksomheter kan hjelpe arbeidstakerne sine til å ha oversikt, ved å gi dem mulighet til å merke kabler, mapper, permer og oppbevaringsbokser på en effektiv måte, og etter samme system hjemme som det som er beste praksis på kontoret – uten å kaste bort for mye tid på administrasjon. 

På fremtidens arbeidsplasser vil man også oppleve en nedgang i arbeidstakere med faste arbeidsplasser, og merking av utstyr på kontoret blir derfor avgjørende for å sikre at de ansatte har kontroll over eget utstyr.

Hvis det siste året har bevist noe, er det at virksomheter kan tilpasse seg de vanskeligste forhold. Siden vi alle må tilpasse oss en potensielt utfordrende overgang til hybridarbeid, kan en stabil etikettskriver og merkemaskin bidra til å gjøre livet litt lettere.

For å bidra til å sikre at medarbeiderne dine er klare for hybridarbeid– og er fullt utstyrt for den nye normalen med å jobbe hjemmefra – sjekk ut våre løsninger for etikettskrivere og merkemaskiner i dag.

 

1 https://www.consultancy.eu/news/5436/one-third-of-work-in-europe-could-be-remote-post-pandemic

2 https://www.bbc.co.uk/news/business-56331654

Mer fra Effektivitet

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen