Lagt til handlekurv
  1. Hjem
  2. Blogg
  3. Effektivitet
  4. 2020
  5. Slik ser fremtidens høyteknologiske butikker ut
Damen med handleposer på vei ut av butikk

Slik ser fremtidens høyteknologiske retailbutikker ut

Ønsker du å vite hvilke teknologier som vil forme retailbransjen i fremtiden?

Virtuell virkelighet. 3D-utskrift. Ansiktsgjenkjenning. Dette er bare noen av teknologiene som kommer til å revolusjonere butikker og utsalg i fremtiden.

Etter hvert som detaljhandlere tar i bruk ny teknologi i butikkene sine, kommer virksomheten deres til å endre karakter. Mange kommer kanskje ikke til å selge bare varer – men også tilby nye tjenester og opplevelser ved å koble sammen online og offline teknologi. Er det så mulig, midt oppi hypen og spekulasjonene disse teknologiene bringer med seg, å skille ut den som kommer til å få størst innvirkning på detaljhandlerne?

For å svare på dette spørsmålet har vi skissert noen av de vanligste butikkscenarioene og hvordan ny teknologi kan forbedre dem.

 

Personlige meldinger når en kunde kommer inn i butikken

future-of-food-grocery-store-shopping

Teknologi for ansiktsgjenkjenning – av typen man ser i sci-fi-thrilleren Minority Report fra 2002 – kan hjelpe store detaljhandlere med å identifisere faste kunder og tilby en mer tilpasset service. Så snart en kunde er gjenkjent, kan denne informasjonen påvirke rådene betjeningen tilbyr, eller meldingene som vises på skjermene i nærheten. noen fremtidsrettede retailers bruker enkle applikasjoner av denne typen allerede.

Bruk av augmented reality for å forbedre kundeopplevelsen

future_of_clothes_shopping_augmented_reality_robots

Fremtidens butikker kommer til å kunne gi kundene en rekke alternativer før de i det hele tatt berører et produkt. I en motebutikk kan en kunde for eksempel sette sammen et komplett antrekk på skjermen og deretter prøve det på i virtuelle prøverom. Digitale prøverom er allerede under utprøving av detaljhandlere som Rebecca Minkoff.

eBay Inc.'s Healey Cypher walks us through the technology behind the first-ever Rebecca Minkoff Connected Store in New York City.

Butikker kommer i stadig større grad til å tilby et bredt spekter av produktinformasjon, og betjeningen kommer til å måtte lære seg å bruke tilkoblede enheter for å veilede kundene. En person som går inn i en butikk for å handle kjøleskap, kan for eksempel få mulighet til å lese vurderinger og sjekke energiforbruk på skjermer. På dette stadiet kan de kanskje bruke et fotografi de har tatt på smarttelefonen sin, til å se hvordan produktet vil ta seg ut hjemme. IKEA har allerede brukt teknologi for utvidet virkelighet (augmented reality) på denne måten.

I matbutikker kan data innhentet ved hjelp av lojalitetskort, brukes som en hjelp for kundene til å handle optimalt og unngå svinn. En singelhusholdning kan altså få hjelp av «intelligente vekter» til å kjøpe akkurat den mengden ferskvarer det er behov for frem til neste handling, slik at det ikke blir nødvendig å kaste mat. Hvis en kunde skal ha et middagsselskap, eller bare et koselig måltid for to, kan de få hjelp av en virtuell butikkmedarbeider til å sette sammen en perfekt meny. Alle ingrediensene, i riktige mengder, kan deretter leveres til kunden.

Mer tilpasning, mer fleksible ‘salgs-assistenter’

Betjeningen er allerede lært opp til å gi hver enkelt kunde god service. Men i fremtiden forventes det at de bruker teknologi for å skape maksimal merkevarelojalitet og oppmuntre kunden til å komme tilbake.

Den «personlige kunden» forbindes vanligvis med eksklusive butikker. Med innføringen av tilkoblede enheter i enhver sentrumsbutikk blir imidlertid denne tjenesten etter hvert mer vanlig. Betjeningen står nå bedre rustet til å gi råd, lære opp og veilede kunden gjennom kjøpsprosessen ved hjelp av berøringsskjermer og smarttelefoner. Forvent at hodetelefoner for virtuell virkelighet også blir en del av pakken, når detaljhandlere ser etter alternative måter å skape en særegen butikkopplevelse på.

Nye teknologier brukt sammen, som virtuell virkelighet og 3D-print, kommer også til å gjøre det mulig å produsere skreddersydde produkter på forespørsel, med kort leveringstid. Et par kan for eksempel gå inn i en butikk for å velge forlovelsesring og komme ut med et skreddersydd produkt den samme dagen.

Kjedebutikkene i handlegaten blir sentre for personlig realisering

future_of_shopping

Fremtidens butikker kommer til å tilby opplevelser som blir stadig mer omfattende og til syvende og sist mer givende, i stedet for bare å være et sted der kunder kan komme for å få oppfylt materielle behov. Mange butikker er allerede opptatt av å tilby bedre totalopplevelser, med større vekt på for eksempel komfortable sitteplasser, forfriskninger og underholdning for barn og partnere. Denne trenden kommer til å ta av etter hvert som detaljhandlerne konkurrerer om å gi sine besøkende den beste opplevelsen. Harvey Nichols’ installation av en kafé/cocktailbar, en barbersalong og en installasjonsplass i kjedens ombygde butikk i Birmingham er typisk for denne trenden.

Butikkutforming og estetikk kommer til å bli stående som kritiske faktorer for å lykkes med detaljhandel. Fremtidens minimalistiske butikker, med sin lette og luftige utforming, kommer til å ha berøringsskjermer og simulatorer for virtuell virkelighet i stedet for produkter i hyllene. Forvent færre fysiske varer utstilt, bortsett fra i tilfeller der det er behov for å berøre, smake eller prøve. Dette gir ikke bare ryddigere lokaler, men bidrar også til at detaljhandlerne slipper å miste varer på grunn av tyveri, i og med at produktene er trygt oppbevart et annet sted frem til de kjøpes.

Fremtidens butikker vil ha færre kasser for betaling
future-of-in-store-marketing-personalisation-shopping

Selv om «selvbetjening» kommer til å bestå, kommer det i fremtiden til å legges større vekt på personlig service og samhandling for å kunne konkurrere med netthandelen. Den tradisjonelle kassen for betaling blir sannsynligvis mindre vanlig, etter hvert som kundene utfører transaksjoner direkte med mobile salgsassistenter via de ulike enhetene sine. Apple har allerede innført denne tilnærmingen i butikkene sine. Kasser kommer sannsynligvis til å bli erstattet av stasjoner for pakking, klargjøring og ferdigstilling, der kundenes varer kan tilpasses, pakkes inn eller klargjøres for å tas med hjem. Disse områdene kan også fungere som hentestasjoner for kunder som bestiller på nettet.

I fremtiden kan det også bli mulig å «ta med og gå» i butikken, ved hjelp av Beacons, apper eller kontaktløs teknologi, og betale for varer uten å måtte gå via en kasse. Amazon er ett av de første selskapene som prøver ut denne tilnærmingen. Selskapets Amazon Go tilbud er nå under utprøving i en spesialbygd butikk i Washington, USA.

 

Les mer om Brother sine løsninger for retail her

 

Mer fra Effektivitet

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen