Lagt til handlekurv
  1. Hjem
  2. Blogg
  3. Effektivitet
  4. 2019
  5. Slik sparer du tid på jobben
Brotherin mustesuihkutulostin ja kuvassa oikealla puolella pino odottavia töitä.

Slik sparer du tid på jobben

  • 3 Minutters lesning

Vi bruker en betydelig del av livet vårt på jobb – men hvor mye av tiden går med til faktisk arbeid?

La oss være ærlige, vi bruker ikke hele arbeidsdagen på å være produktive. En stor del av arbeidsuken går med til å komme seg frem og tilbake, til småprat på kontoret, tekniske problemer og sosiale medier, ikke til faktisk arbeid.

Selv om mye av dette er utenfor vår kontroll, har vi alle noe å ta tak i.

Her er de 3 største tidstyvene gjennom arbeidsuken:

1. Pendle-marerittet



For de fleste av oss utgjør pendling en stor del av arbeidsuken. Strengt tatt er vi ikke “på jobb” da, men vi ville ikke ha sittet på en buss eller stått fast i trafikken klokka 7 på en mandags morgen hvis vi ikke måtte det.
9 dager årlig brukt på reise informasjonsgrafikk

Gjennomsnittlig pendlevei i eurosonen er 25 minutter1 hver vei. Det vil si:
•    13 000 minutter i året
•    217 timer i året
•    9 dager i året

 

2. Tidsstyring


Når du endelig har kommet deg på jobb, er tidsstyring åpenbart nok en avgjørende faktor for at vi skal komme oss gjennom alle oppgavene våre.

Informasjonsgrafikk om at arbeidsdagen består av 3 timer bortkastet tid

Likevel går opptil 80 % av arbeidsdagen med til aktiviteter som har liten eller ingen verdi, og som til sammen utgjør rundt 3 timer bortkastet tid per dag2. Dagen er fylt med distraksjoner, der noen av de største synderne er:
•    Sosiale medier: Vi bruker 7 % av arbeidstiden vår på sosiale medier3.
•    Avsporinger: 9 av 10 personer dagdrømmer på møter2.
•    Avbrytelser: I gjennomsnitt blir en arbeidstaker avbrutt 56 ganger per dag4.

 

#3. Teknologi – det nødvendige ondet

 

Teknologi har endret vår verden til det bedre. Men til tross for alle fordelene og løsningene den gir oss, kan den til tider også medføre at ting går langsommere. Vi kommer alle oppi teknologiske scenarioer som skaper forsinkelser i arbeidsdagen vår, fra de snart 246 milliarder e-postene5 som blir sendt hver dag, til den ubeleilige nye programvareoppdateringen.

28 % av arbeidsuken handler om e-post informasjonsgrafikk

Arbeidstakere bruker opptil 13 timer i uken på å håndtere e-poster:
= 28 % av arbeidsuken
= 650 timer i året
= Rundt 80 arbeidsdager i året5
Likevel inneholder den gjennomsnittlige innboksen bare 38 % viktige, relevante e-poster5.

Så er det skriveren
Utskrift er en viktig funksjon på så å si enhver arbeidsplass. Gammelt, overbelastet eller dårlig vedlikeholdt utstyr gir stor fare for at det går bort mye tid, ikke minst på å ringe opp IT-avdelingen for å få hjelp med papirstopp, utskriftsproblemer eller problemer med skanneren.

Skrivere for virksomheter
Vi har et stort utvalg av utskrifts- og multifunksjonsenheter som passer for alle typer arbeidsplasser. Med en pålitelig og skreddersydd løsning leverer de utskrifter av høy kvalitet for virksomheter med store utskriftsbehov, og skaper rom for å ha en produktiv arbeidsdag.

Du finner mer informasjon her

 

Kilder:
1 Kilde: Time spent travelling to and from work. Lenke: OECD Family Database: http://www.oecd.org/els/family/database.htm OECD - Social Policy Division - Directorate of Employment, Labour and Social Affairs
2 Kilde: Time management facts and figures. Lenke: www.dovico.com/blog/2018/03/06/time-management-facts-and-figures/
3 Kilde: Productivity in 2017: What we learned from analyzing 225 million hours of work time. Lenke: blog.rescuetime.com/225-million-hours-productivity
4 Kilde: : Time Management Statistics. Lenke: www.keyorganization.com/time-management-statistics.php
5 Kilde: : Email Overload: Research and Statistics. Lenke: https://blog.sanebox.com/2016/02/18/email-overload-research-statistics-sanebox/ 


Mer fra Effektivitet

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen