Lagt til handlekurv
  1. Hjem
  2. Blogg
  3. Effektivitet
  4. 2019
  5. Europeisk arbeidskultur
Karttapallo oranssilla taustalla

Europeisk arbeidskultur – hva kan vi lære av naboene våre?

  • 4 Minutters lesning

På arbeidsplasser over hele Europa har man svært forskjellige holdninger og tilnærminger til måter å arbeide på – fra firedagers uke til forbud mot jobbrelatert e-post i visse perioder.

Hvordan kan vi lære av andre for å oppnå bedre prosesser og økt produktivitet? Vi ser på beste praksis fra arbeidsplasser over hele kontinentet.

Frankrike – e-postforbud

I 2017 ble det innført en ny fransk lov som gav arbeidstakere «rett til å logge av»1. Selskaper med over 50 ansatte må nå fastsette en tid der medarbeiderne ikke skal sende eller motta e-post. Målet er å skape bedre balanse mellom arbeid og fritid, i den hensikt å hindre at arbeidstakerne blir utbrent.

Finland – familietid

Finland setter likestilling høyt. Det legges stor vekt på tiltak for arbeidende mødre, og The Economist har nylig vurdert landet som det tredje beste på dette området.

Finlands tilnærming handler ikke om hva som fungerer best for voksne, men hva som er bra for barna, med deres rett til å være sammen med begge foreldrene som det aller viktigste. For å få til dette gir regjeringen fedre ni ukers pappapermisjon, der de får utbetalt 70 % av lønnen sin.

Nederland – korteste arbeidsuke

En OECD-studie har vist at arbeidstakere i Nederland har den korteste arbeidsuken i verden2, med et gjennomsnitt på 29 timer per uke. Firedagersuke er det vanlige for de fleste arbeidstakerne og noe det oppmuntres til i nederlandsk lov, som gir arbeidstakere rett til å redusere arbeidstiden til deltid, samtidig som de beholder jobben sin, timebetalingen, helsetjenestene og forholdsmessige fordeler.

Nederlenderne setter balanse mellom arbeid og fritid høyt, og unner seg selv en dag i uken til å bruke tid på familien eller delta i aktiviteter som ikke er knyttet til jobb. Færre arbeidstimer er en hardt ervervet luksus, i og med at nederlenderne har svært høy arbeidsproduktivitet.

Two plastic people sitting on a pencil shaped seesaw. The male plastic model appears to be lower and heavier than the female.

Norge – videokonferanser er tingen

På norske arbeidsplasser er man sterkt opptatt av produktivitet og god kommunikasjon, og videokonferansesamtaler foretrekkes derfor i stor grad fremfor møter ansikt til ansikt. Nordmenn setter også sin ære i å være det mest punktlige landet i verden, så ikke vær sent ute hvis du har avtalt en videokonferansesamtale med dem.

Spania – tilpasser seg været

Når det gjelder konseptet fleksitid, satser Spania mer på en sesongbasert strategi enn på en dag-til-dag-strategi. På grunn av lavsesongen (og varmen) er arbeidstiden i solfylte Spania gjerne kortere om sommeren. De gjenoppretter balansen ved å arbeide noe lengre når det er kjøligere, og får dermed utnyttet forretningsmulighetene i høysesongen maksimalt.

Tyskland – morgenfugler

På tyske arbeidsplasser begynner arbeidstakerne gjerne tidlig, og det er ikke uvanlig å være på plass klokken seks om morgenen. Dette skyldes at noen skoler starter klokken 7:30, så tyskerne er vant med å være tidlig i gang. Fordelen er at de kan gå fra kontoret tidligere, særlig om sommeren, og de får dermed mulighet til å nyte livet ute i det fri.

Med Brothers bakgrunn i Japan kan vi også hente tips fra kollegaene våre ved det globale hovedkontoret vårt.

Før alle viktige møter har det japanske kontoret en gjennomgang som de kaller en «Newmawashi». Formøtet skal være en hjelp til å få godkjenning fra ledelsen før de møter dem som skal gi den faktiske godkjenningen, for å sikre at alt ligger til rette for en effektiv godkjenningsprosess på det endelige møtet.

I Japan starter de fleste i Brother den 1. april, og kulturen er slik at alle som startet på samme tid, har et sterkt fellesskap. Dette kalles en «Douki», som kan oversettes med «begynt samme år». Det er ikke uvanlig at et par i en slik Douki gifter seg.


1 https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-38479439

2 https://www.techrepublic.com/article/infographic-this-country-has-the-worlds-shortest-work-week/

Mer fra Effektivitet

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen