1. Hjem Brother
  2. Business Solutions
  3. Ressurssenter
  4. Blogg
  5. Effektivitet
  6. 2019
  7. Bevisste forbrukere – hvorfor effektiv merking bør prioriteres i næringsmiddelkjeden
Juustojen merkinnät on tehty Brotherin tarratulostimella

Bevisste forbrukere – hvorfor effektiv merking bør prioriteres i næringsmiddelkjeden

Betydningen av matmerking må ikke undervurderes, spesielt med tanke på allergier og matintoleranse. 

Forbrukere må ha presis informasjon om innholdet i et produkt for å kunne ta en informert kjøpsbeslutning.

Prissetting og samsvar med europeisk lovgivning er også viktige faktorer. Det gir store muligheter for forhandlere til å forbedre rutinene med hensyn til merking og på den måten øke salget, samtidig som man ivaretar kundens tillit.

Et nytt syn på merking


Stadig strengere krav til informasjonen i merkelapper på matvarer gjør at bransjen er utsatt for press. Tydelig informasjon om ingrediensene i et produkt kan bety forskjellen mellom liv og død.

For å møte lovkravene må merking av matemballasje inneholde omfattende informasjon om f.eks. produktets holdbarhet, opprinnelse, allergener, mengde, betegnelse på matvaren, ingredienser, næringsinnhold, produsentens navn og adresse, emballeringsfirma eller selger, lagringsforhold og, hvis relevant, tilberedning.

I tillegg skaper faktorer som økt bevissthet om etiske spørsmål og stadig flere vegetarianere og veganere, en rekke utfordringer for bransjen. I et stadig mer konkurranseutsatt marked må butikkene også merke prisen tydelig for å trekke til seg kunder.  

Til tross for det økende behovet for detaljert og nøyaktig merking av mat, viser forskningen at problemer fremdeles oppstår. Dette skyldes i stor grad upålitelig utstyr som gjør merkingsprosessen vanskeligere og mer tidkrevende enn nødvendig.

Forskning på matmerkingsteknologi, bestilt av Brother i 2018*, avdekket en del problematiske områder. Medarbeidere understreket at utstyret kan være vanskelig å bruke, etiketter kan ha dårlig klebeevne, og enheter med lang utskriftstid kan være frustrerende når tiden er knapp.

Vårt nye whitepaper, Putting safety at the top of the food chain (Fokus på mattrygghet i næringsmiddelkjeden), illustrerer de utfordringene butikkene står overfor og presenterer aktuelle løsninger som kan møte nye trender og økte krav til merking.

 
Kvinne bak en disk på en kafe
Forbrukerne må nøyaktig få fortalt hva et matprodukt inneholder for å kunne ta en informert beslutning

Fristende merkesystemer

En enkel og effektiv måte å møte kundenes krav på er gjennom et tydelig, effektivt, pålitelig og holdbart merkesystem.

Våre merkemaskiner med vårt «At your side»-konsept er laget for å gjenspeile de spesifikke behovene innen salg og næringsmiddelindustri.

Den nyeste teknologien fra Brother er et resultat av grundig forskning og utvikling. De innovative egenskapene bidrar til å effektivisere industriprosesser for å møte en rekke ulike krav:

•    Hurtighet – våre raske enheter forkorter utskriftstiden og produserer merkelapper som sørger for at beholdningen blir korrekt lagret, priset og sendt.
•    Brukervennlighet – bærbare printere som kan brukes hvor som helst i butikken.
•    Design – produkter kommer i alle fasonger og størrelser, dermed gjelder ikke «one size fits all» for etiketter. Med en maskin med eget designprogram er det enkelt å lage den optimale etiketten til jobben.
•    Holdbarhet – reisen fra leverandør til lager og deretter fra butikken til kundens hjem kan være lang. Våre høykvalitets Brother DK-etikettruller er vanntette, inneholder ikke giftige stoffer og har god vedheft for å sikre at de holder seg på plass så lenge produktet er i bruk.
•    Tydelighet – godt lesbare etiketter med tydelig tekst og logo er avgjørende for kundene når de skal ta en kjøpsbeslutning. Vår QL800-serie skriver ut i både svart og rødt, noe som gir godt synlig informasjon og gjør det lettere for kunden å finne informasjon om allergener, samtidig som kundene trekkes til salgspunktet.

Se hele utvalget av Brother merkesystemer.


* Brother bestilte forskning på merking av mat i 2018 og spurte 200 ansatte i matvareindustrien i Storbritannia, Frankrike og Tyskland om deres tilfredshet og erfaringer med etikettløsninger for matsporing.

Mer fra Effektivitet

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen