1. Hjem Brother
  2. Om Brother
  3. Nyheter og pressemeldinger
  4. 2025
  5. Brother mottar anerkjennelse fra IDC MarketScape Worldwide Hardcopy Remanufacturing 2025 Vendor Assessment

Brother mottar anerkjennelse fra IDC MarketScape : Worldwide Hardcopy Remanufacturing 2025 Vendor Assessment

Brother Industries, Ltd. har blitt utnevnt til leder i IDC MarketScape: Worldwide Hardcopy Remanufacturing 2025 Vendor Assessment*¹. Brother ble anerkjent for sine sterke sider innen kunnskapsbase og ressurser, økodesign, dobbelt toner- og blekktilbud, stor kapasitet og bærekraft.

Brother er fortsatt den eneste maskinvareprodusenten med et fullt sertifisert gjenproduksonsprogram for både toner- og blekkpatroner, støttet av spesialbygde, karbonnøytrale anlegg i Storbritannia og Slovakia som ikke fører til deponering av avfall.

«Gjenbruk og gjenprodusering i papirkopibransjen er ikke nye konsepter, og de har blitt en integrert del av OEM-leverandørenes bærekraftsprogrammer», sier Phil Sargeant, Senior Program Director hos IDC. «Flere tiår med investeringer lønner seg nå for mange merker, og andre følger etter.»

 

Bygget for gjenbruk

Siden 2004 har Brother reprodusert og resirkulert over 40 millioner blekkpatroner på verdensbasis. I 2024 utvidet selskapet sin virksomhet til å produsere blekkpatroner på nytt, med gjenbruk først. Kassettene er designet for enkel demontering og gjenbruk, og de blir ofte reprodusert opptil tre ganger. Brother har også forpliktet seg til å begrense bruken av jomfruelige materialer til 65 vektprosent eller mindre i alle sine forbruksvarer.

I dag blir 100 % av tonerkassettene som returneres til Brother, behandlet - 86 % blir reprodusert, og resten resirkuleres for å lage andre produkter - noe som sikrer at de er i tråd med Brothers strategi for sirkulær økonomi. Prosessen genererer omtrent 30 % mindre CO₂-utslipp enn produksjon av nye kassetter, basert på livssyklusanalyser for tonermodeller.

«Hver kassett vi gjenproduserer oppfyller de samme standardene som en ny, men med lavere miljøpåvirkning», sier Juan Carot, Senior Project Manager ved Brothers anlegg i Ruabon i Storbritannia. «Vi mener at denne IDC MarketScape-anerkjennelsen gjenspeiler vår fortsatte satsing på skalerbar reprodusering av høy kvalitet.»

 

Gjør det enkelt å returnere
Brothers returlogistikk er utformet for å være praktisk og tilgjengelig. I 29 europeiske land mottar kundene forhåndsbetalte returkonvolutter og etiketter, og store innsamlingsbokser er også tilgjengelige via Brothers nettsted. Denne innsatsen omfatter også produkter som selges uten kontrakt, noe som er spesielt relevant i SMB-markeder.

«Logistikkmodellen vår gjør det enkelt for kunder og samarbeidspartnere å være sirkulære», legger Carot til.

 

Fremtidsutsikter

Brother får anerkjennelse i denne rapporten etter at selskapet ble kåret til leder i IDC MarketScape: Worldwide Sustainability Programs and Services Hardcopy 2023 Vendor Assessment (dok. nr. US49892223, desember 2023). Selskapet planlegger nå å utvide reprodusering til også å omfatte maskinvare, med mål om å redusere avfall ved å pusse opp og omplassere skrivere på tvers av markedet.

Denne utvidelsen støtter ikke bare bærekraftsmålene, men også kvalifiserte roller i Brothers europeiske reproduseringsvirksomhet.

For mer Brother’s returprogram, klikk her.

Kikk her for å lære mer om vår innsats fremover mot bærekraft.

 

*1: IDC MarketScape: Worldwide Hardcopy Remanufacturing 2025 Vendor Assessment (Doc # EUR153222025) March 2025

Om IDC MarketScape 


IDC MarketScapes leverandørvurderingsmodell er utformet for å gi en oversikt over konkurransedyktigheten til teknologi- og tjenesteleverandører i et gitt marked. Forskningsmetoden benytter en streng poengberegningsmetodikk basert på både kvalitative og kvantitative kriterier som resulterer i en enkel grafisk illustrasjon av hver enkelt leverandørs posisjon i et gitt marked. IDC MarketScape gir et tydelig rammeverk som gjør det mulig å sammenligne produkt- og tjenestetilbud, evner og strategier samt nåværende og fremtidige suksessfaktorer for IT- og telekommunikasjonsleverandører på en meningsfull måte. Rammeverket gir også teknologikjøpere en 360-graders vurdering av styrker og svakheter hos nåværende og potensielle leverandører.