1. Hjem Brother
  2. Om Brother
  3. Nyheter og pressemeldinger
  4. 2018
  5. Fargekoden: hvordan farger kan påvirke hvert eneste aspekt av ditt liv

Fargekoden: hvordan farger kan påvirke hvert eneste aspekt av ditt liv

 

Alle har en favorittfarge, men visste du at det er mange tegn på at farger kan påvirke situasjoner i hverdagen? Rød betyr stopp. Grønn betyr å gå. Det virker enkelt, men det er et eksempel på hvordan vi bruker farger til å kommunisere hver eneste dag. Man kan være bevisst på betydningen av farger, men det er også mulig at farger har en ubevisst innvirkning på hvordan vi tenker.

Kreativitet

Hvis du jobber i en kreative bransje og ønsker å omgi deg med farger, bør du vurdere fargen grønn. Det er en teori som sier at et glimt av grønt kan fremme den kreative prosessen. I fire eksperimenter observerte de at når deltakerne så på fargen grønn før de utførte bildebaserte eller tekstbaserte oppgaver, økte kreativiteten sammenlignet med de som hadde sett på fargene rød, blå, hvit eller grå1.
Tips: Fargen grønn er bra for kreativiteten.

Sport og fritid

Farge kan spille en viktig rolle for hvor bra du presterer, men vær oppmerksom på forskjellen mellom å være alene eller en del av et lag. For solopptredener kan rød redusere ytelsen. I et eksperiment så deltakerne på fargen rød før en styrketest, og selv om de nådde samme styrkenivå, nådde de det langsommere enn de som først så på farger grå eller blå2. Men når det gjelder lagsport, vinner den røde farge3. Det har å gjøre med aggresjon og dominans. Atrill (2008) analyserte amerikansk elitefotball i mer enn 50 år og fant ut at lag som hadde røde drakter hadde en fordel når de skulle prestere. Tilsynelatende kan motstanderne deres føle seg truet av den røde fargen, noe som reduserer selvtilliten.
Tips: Kle deg i rødt hvis du er en del av et lag, men ikke hvis du er alene.

Mat

Det er ikke bare fargen på maten som påvirker hvor mye du liker den, men også farger rundt deg. Å være omgitt av fargen rød stimulerer appetitten, noe som gjør den til en populær farge i fastfood-restauranter. På den annen side kan overdreven bruk av blå hindre appetitten fordi vi gjenkjenner det som en unaturlig farge for mat4. Enkelte farger kan også bidra til å forsterke forskjellige matvarer og drikkevarer. Kaffen føles varmere i en rød kopp5, popcorn smaker søtere når det serveres i en rød bolle6, varm sjokolade er mer "sjokoladeaktig" i en oransje kopp7 og rødvin får en bedre smak i et blått glass8. Det er noe å tenke på neste gang du har middagsselskap.
Tips: Prøv blå hvis du vil spise mindre.

Hvile

Når det gjelder shopping, er det best at kundene er avslappet, slik at de kan fokusere på hva de ønsker å kjøpe. Mange butikker, bygninger og til og med nettsteder holder på folk ved å bruke fargen blå. Det handler om atmosfære - og det fungerer faktisk, da blå butikker og nettsteder er vurdert til å være mer avslappet, mindre rotete og mer troverdig9
Tips: Butikkeiere, tenk blå.

Det ser ut til at fargen kan påvirke alt du gjør, selv om du ikke er klar over det. Så neste gang du skal trene eller utføre en kreativ oppgave, må du kontrollere om du nå også har riktige farge på klærne.

Se en video om fargeteori med Professor Richard Wiseman her

Last ned en infografikk om International Colour Day

1 Lichtenfeld, S., Elliot, A. J., Maier, M. A., & Pekrun, R. (2012)
2 Payen (2011)
3 Atrill (2008)
4 Kido (2000)
5 Gueguen & Jacob (2013)
6 Harrar (2011)
7 Piqueras-Fiszman & Spence (2012)
8 Ross (2009)
9 Alberts & Van Der Geest (2011), Gorn (2004), Lee & Rao (2010), Yuksel (2009)

The Colour Code logo