Lagt til handlekurv
  1. Hjem
  2. Blogg
  3. Effektivitet
  4. 2020
  5. Unngå matsvinn og øk omsetningen med disse tipsene for matvaredetaljister
Juustotiski, jossa on hintamerkintöjä

Unngå matsvinn og øk omsetningen med disse tipsene for matvaredetaljister

Matsvinn utgjør ikke bare en tapt forretningsmulighet for matvaredetaljister, det er et problem som omfatter alt fra miljø til logistikk og ikke minst, kundene.

Detaljistene som gjør sitt for å redusere matsvinn ved å tilby en lokal, personlig og miljøvennlig service, er også dem kundene foretrekker å handle hos. Og det fine her er at det ikke er de mest omveltende endringene som skal til. Av og til er en eller to smarte ideer nok til å få solgt ut varer og kuttet matsvinn.

For å hjelpe matvaredetaljister i Norge deler Brother her noen tips som kan bidra til å holde både produktene og profitten på topp. 

Ønsker du å redusere matsvinn? Kjeden Subway® fant løsnigen med Brother? Nysgjerrig på hvordan? 

Sunne tiltak for både kundene og planeten

  • Kjøp lokalt slik at også kundene kan gjøre det – miljøbevisste europeiske forbrukere blir stadig mer opptatt av å kjøpe kortreiste produkter. For detaljistene er dette gode nyheter. Lokale produkter er etterspurt og blir raskt utsolgt, og dermed kuttes også svinnet i butikken. Maler for merkelapper som enkelt kan redigeres, er en flott måte å gjøre kundene oppmerksomme på at de handler kortreist. Etiketter og skilting som raskt kan skrives ut, med informasjon om sted, opprinnelse og kvalitet, kan bidra til at beholdningen tømmes enda raskere.
        
  • Ta inn uperfekte frukt og grønnsaker – over en tredel av all frukten og grønnsakene som dyrkes i Europa, kastes før den kommer inn i matvarekjeden, rett og slett fordi den er for «stygg»1. Svinnet reduseres umiddelbart hvis produkter med rar fasong eller med mindre skavanker tas inn i sortimentet. Og en annen fordel er at dette selger fantastisk bra. Noen kunder kan imidlertid være forbeholdne. Gi dem inspirasjon til hvordan de kan bruke uperfekte produkter, ved å dele oppskrifter på smoothies eller gryteretter.
        
  • Gi kundene tips til bedre utnyttelse av råvarer  – smarte tips som å fryse urter i olivenolje på isbitbrett, eller bruke en og samme ingrediens til flere forskjellige måltider, kan hjelpe kundene med å kutte matsvinnet i husholdningen. Og til dette formålet kan en skiltmal igjen komme til nytte.
        
  • Tilby smaksprøver på lokale produkter – det er større sjanse for at kunder kjøper et produkt de vet de liker. Og av samme årsak er det mindre sannsynlig at de kaster det. Så hvorfor ikke tilby gratis prøver på lokalproduserte matvarer som sauser og syltetøy?
Ett rødt eple skiller seg ut mot et utvalg av grønne epler i en fruktkurv i en dagligvarebutikk

Strategiske tips til ettertanke

  • Unngå for mange valgmuligheter – det er ikke alltid enkelt å være kunde. Tenk deg hvor lang tid det kan ta å bestemme seg for smør blant 20 forskjellige typer… Ved å redusere antallet valg kundene må ta i butikken din, gir du dem en bedre kundeopplevelse, og varene som nærmer seg utløpsdato, blir færre. Et nøyere utvalgt sortiment vitner også om at du har større tillit til produktene dine.

       
  • Komposterbare handleposer – polymerposer som kan brukes til kompostering av mat, er en utmerket måte å hindre at fullt brukbart matavfall havner på deponier. Hvis matavfall ikke samles inn i den lokale renovasjonsordningen – hvorfor ikke vise dine grønne hensikter ved å tilby kundene dine et opplegg for innsamling og kompostering av matavfall?

       
  • Reduser matsvinn med de siste løsningene innen merking – rask, enkel og intuitiv omprising av varer er en viktig måte å redusere svinn i butikken på. Brothers nyeste trådløse løsninger for merking [insert link to local language page] muliggjør umiddelbar omprising av artikler og hyllekanter.

Banebrytende ideer for en fremtid uten matsvinn

  • Reduser plastinnpakning – forbrukerne blir stadig mer bevisste, og plast er skyteskive nummer en. For detaljistene finnes det en annen viktig årsak til å dumpe plasten – økt omsetning. En gruppe kjøpesentre i New Zealand har nylig gått bort fra plastinnpakning på så å si alt av frukt og grønt. Omsetningen på visse produkter steg med opptil 300 %.2


  • Gå foran med å bytte til innovativ emballasje – innovativ, biologisk basert, biologisk nedbrytbar og naturlig emballasje kan forlenge levetiden og forbedre gjenvinningsmulighetene, og dette er dermed et fremtidsrettet tiltak. Detaljister som går inn for et skifte ved å ha et nøye utvalgt sortiment, kan spille en viktig rolle i arbeidet med å redusere verdens svimlende matsvinn på 1,3 milliarder tonn.3

 

Finn ut mer om Brother sitt utvalg av løsninger for matmerking for retail, eller last ned vår retail løsninger brosjyre.

Kilder:
1 https://metro.co.uk/2018/08/19/more-than-50000000-tonnes-of-wonky-fruit-and-veg-is-thrown-away-each-year-7857478/
2 https://insideretail.co.nz/2019/02/07/sales-of-nude-veggies-soar-as-nz-supermarkets-ditch-plastic-packaging/
3 http://www.fao.org/save-food/resources/keyfindings/en/

 

Mer fra Effektivitet

Du vil kanskje også like

Tilbake til toppen