1. Hjem Brother
  2. Om Brother
  3. Nyheter og pressemeldinger
  4. 2023
  5. Brother feirer 35 år med merkelapper

Brother feirer 35 år med utskrift av merkelapper

 

I september nådde Brother en milepæl på 35 år med utskrift av merkelapper og etiketter. Leverandøren av forretningsteknologi inntok markedet med den populære P-touch-merkemaskinen – og over tre tiår senere er den fortsatt uunnværlig for mange virksomheter.

 

Folk bruker merkemaskiner stadig oftere i sitt daglige virke, til alt fra å merke dokumenter og mapper til å lage sporingstagger og kontorskilt. Blant brukerne er kontor- og resepsjonsmedarbeidere og medarbeidere innen HR, IT og finans. Og med P-touch-serien kan de nå jobbe hvor som helst.

En uavhengig undersøkelse utført på vegne av Brother, viser at bruken av merkemaskiner har økt siden 2019, og at en tredjedel av medarbeiderne forventer å skrive ut enda flere etiketter i de neste tre årene.

Økningen skyldes at bruksområdene er utvidet til blant annet merking av utstyr og inventar med strekkoder og QR-koder, og merking av kabler på kontoret og arbeidsplassen som følge av økt bruk av video- og konferanseutstyr og delte kontorplasser.

Brother feirer ved å se tilbake på hvordan kontormiljøet har endret seg i løpet av de siste 35 årene, og hvordan vi har fulgt opp med løsninger for merking og etikettutskrift underveis. 

Brother og et kontormiljø i endring 

1980-årene

Kontormiljøet har vært gjennom dramatiske endringer siden 1980-årene.

Tenk på store, klumpete datamaskiner og duringen av faksmaskiner når viktige dokumenter ble sendt og mottatt.

Dette var også tiåret da PC-en begynte å gjøre sitt inntog, en begivenhet som skulle endre arbeidsplassen for alltid. Selskapskulturen på den tiden var preget av lengre arbeidsdager og en forventning om formell påkledning på kontoret.  

I 1988 lanserte Brother P-touch-merkemaskiner for å avlaste med kontoroppgavene. Den klassiske PT-6 var verdens første håndholdte elektroniske merkemaskin. Den laget slitesterke etiketter som gjorde det enklere å organisere kontormiljøet. 


1990-årene

1990-årene var tiåret for tilkobling og da verdensveven (World Wide Web) ble tilgjengelig for alle. Det var også tiden for disketter, tidlige mobiltelefoner og en overgang til mer bruk av kontorlandskap.

Brother fulgte med i tiden og lanserte den første tastaturmodellen av P-touch i 1990.

2000-årene

Ved tusenårsskiftet ble det tradisjonelle kontormiljøet snudd opp ned da generasjon Y tok steget inn i arbeidslivet.

2000-årene ble dermed en tid for drastisk endring i måten folk jobbet på. Teknologi og tilkobling med høy hastighet ble en nødvendighet på kontoret, og kommunikasjonen fikk et løft etter hvert som smarttelefonen ble masseprodusert. 

For å oppfylle behovene i bransjen lanserte Brother den første oppladbare modellen av P-touch. Denne ble etterfulgt av den første adresseetikettskriveren i 2004.

Innen 2010 preges forretningskulturen av samarbeid, fellesskap og likhet. I tillegg øker antallet oppstartsvirksomheter i rask takt, og kontorfellesskapene dukker opp.

I takt med trenden brakte Brother etiketter til smarttelefonen og gjorde dem dermed mer tilgjengelige. Innen 2018 kunne Brother tilby fullfarge-etikettutskrift.      

I løpet av det siste tiåret har kontormiljøet endret seg til det ugjenkjennelige, med medarbeidere som nå kan jobbe fra hvor som helst. Og dette gjenspeiles i P-touch-serien.

P-touch-serien i dag 
P-touch-merkemaskiner er et av dagens mest kjente varemerker for etikettutskrift. De tre viktigste årsakene som nevnes i forbindelse med bruk av merketape fra Brother, er kvalitet, kompatibilitet og pålitelighet.

I løpet av de siste 35 årene har Brother utviklet serien i tråd med behovene i virksomheter som skal tilpasse seg et arbeidsmiljø i endring.  
P-touch-serien fra Brother har noe for enhver virksomhet, fra små og kompakte håndholdte enheter og bordmodeller til tilkoblede modeller for utskrift av etiketter fra smarttelefon eller nettbrett med wifi eller Bluetooth.  

Du finner mer informasjon om hva P-touch-serien kan hjelpe din virksomhet med, på nettsiden til Brother.

 

*Undersøkelsen ble gjennomført av Qual Street og Sharp Research fra oktober 2022 til februar 2023 i Storbritannia, Frankrike og Tyskland med brukere og kjøpere av etikettskrivere for kontormiljøer. Totalt var det 817 deltakere i undersøkelsen, og 45 ble intervjuet om virksomheten sin, skriverne sine og om merking og kjøpsvaner.

En Brother merkemaskin på skrivebordet, merkelapper og kabler som er merket